Uuden äärellä - ChatGPT ja myyntiosaaminen
Tänään aamulla tutustuin ensimmäistä kertaa ChatGPT-palveluun. Ensimmäiseksi tein kysymyksen: miten tavoitteet tukevat oppimista? Sain ihan järkeenkäyvän 1/2 A-nelossivun vastauksen. Sitten tein kysymyksen liittyen tekeillä olevaan dekkariini. Siihenkin ihan yleispätevä pikku vastaus.
Seuraavaksi vuoroon tuli ensi viikolla töissä alkava teema eli myynti. Eilen kaivellessaan edesmenneen isäni kirjahyllyä löysi siippani minulle hyvin ajankohtaisen kirjan, Tehokkaampaan myyntiin, Charles B. Roth vuodelta 1948! Nappasin sen heti ja sieltä löytyikin paljon asioita, jotka minusta eivät ole vuosien saatossa muuttuneet kovinkaan paljon. Toki minulle on kerrottu, että markkinointiosaamiseni on vanhentunutta erään kollegan toimesta😊 ja kait se niinkin on, vaikka olen mielestäni tällainen jatkuva oppija.
Tästä kirjasta nousi esiin erityisesti kuuntelemisen tärkeys ja myös tarinoiden kerronta, joita käsittääkseni myös nykyään pidetään arvokkaina. Ja se ChatGPT, mitä se sitten kertoi kysymykseeni, miten onnistun myynnissä. Se tuotti listan, jota sitten vertasin vuoden 1948 kirjan sisältöön. Yllätyksekseni, vaikka maailma muuttuu, löysin paljon samaa - ehkä minullakin on vielä toivoa.
Kirja, Tehokkaampaan myyntiin, by Charles B. Roth
vuodelta 1948. Alla ensin ChatGPT vastaus sitten
perässä otsakkeita vuoden 1948 kirjasta.
ChatGPT: Tutustu asiakkaisiisi: Ymmärrä asiakkaidesi
tarpeet, halut ja puutteet. Tämä auttaa sinua tarjoamaan heille oikeanlaisia
ratkaisuja ja lisäämään heidän luottamustaan sinuun.
Vuodelta 1948: -miten on kohdeltava erityyppisiä
asiakkaita - miten kyetään herättämään luottamusta ja saamaan asiakas tuntemaan
itsensä vakuuttuneeksi – tutkikaa, mistä asiakkaanne pitävät ja mistä eivät
ChatGPT: Luovu luontevasti ja rehellisesti: Käytä aikaa
luodaksesi luottamuksellinen suhde asiakkaisiisi ja tarjoa heille rehellisiä ja
luontevia vastauksia heidän kysymyksiinsä.
vuodelta 1948: käyttäkää ihmisluonnetta hyväksenne
saadaksenne myydyksi enemmän- diplomatian taito – saa asiakas tuntemaan itsensä
pystyväksi – yhteys asiakkaisiin myös myyntikäyntien välillä.
ChatGPT: Tunnista ja korosta arvot: Kertoa asiakkaillesi,
miksi sinun tuotteesi tai palvelusi ovat heidän tarpeitaan vastaavia ja miten
ne parantavat heidän elämäänsä.
vuodelta 1948: tutkikaa keinoja, joilla voitte miellyttää
jokaista asiakastanne – myynnin lisääminen kätkettyjen arvojen avulla.
ChatGPT: Käytä esimerkkejä ja tarinoita: Esimerkkien ja
tarinoiden avulla voit tehdä tuotteesi tai palvelusi merkityksellisiksi
asiakkaillesi ja auttaa heitä ymmärtämään niiden hyödyt.
vuodelta 1948: tarinat voivat auttaa kaupan syntymistä –
auttakaa asiakas keksimään järkeenkäypiä syitä, niin myyntinne kasvaa – käyttäkää
enemmän kertovaa myyntitapaa – jokainen myynti on varmistettava
ChatGPT: Kuuntele aktiivisesti: Kuuntele asiakkaidesi
tarpeita ja puutteita huolellisesti ja reagoi niihin. Tämä auttaa luomaan
luottamuksellisen suhteen ja parantamaan myyntituloksiasi.
vuodelta 1948: oppikaa kuuntelemaan toisen puhetta - oppikaa tietämään, mistä asiakkaanne pitävät
ja mistä eivät -oppikaa jokaisesta valituksesta
ChatGPT: Harjoittele ja kehitä taitojasi: Myynnin taitojen
kehittäminen on jatkuva prosessi. Harjoittele myyntitekniikoita ja pysy ajan
tasalla markkinoista ja kilpailutilanteesta.
vuodelta 1948: joka
päivä jonkin aikaa luovaan ajattelutyöhön – toimikaa niin, että kilpailija
pitävät teiltä ostamisesta – hankkikaa enemmän tietoa kilpailjoittenne ja
asiakkaittenne liikeasioista – tehkää jokaisesta asiakkaan luona käynnistä
kannattava – markkinatutkimuksen merkitys
Kommentit
Lähetä kommentti