Uuden äärellä - ChatGPT ja myyntiosaaminen



 Tänään aamulla tutustuin ensimmäistä kertaa ChatGPT-palveluun. Ensimmäiseksi tein kysymyksen: miten tavoitteet tukevat oppimista? Sain ihan järkeenkäyvän 1/2 A-nelossivun vastauksen. Sitten tein kysymyksen liittyen tekeillä olevaan dekkariini. Siihenkin ihan yleispätevä pikku vastaus. 

Seuraavaksi vuoroon tuli ensi viikolla töissä alkava teema eli myynti. Eilen kaivellessaan edesmenneen isäni kirjahyllyä löysi siippani minulle hyvin ajankohtaisen kirjan, Tehokkaampaan myyntiin, Charles B. Roth vuodelta 1948! Nappasin sen heti ja sieltä löytyikin paljon asioita, jotka minusta eivät ole vuosien saatossa muuttuneet kovinkaan paljon. Toki minulle on kerrottu, että markkinointiosaamiseni on vanhentunutta erään kollegan toimesta😊 ja kait se niinkin on, vaikka olen mielestäni tällainen jatkuva oppija. 

Tästä kirjasta nousi esiin erityisesti kuuntelemisen tärkeys ja myös tarinoiden kerronta, joita käsittääkseni myös nykyään pidetään arvokkaina. Ja se ChatGPT, mitä se sitten kertoi kysymykseeni, miten onnistun myynnissä. Se tuotti listan, jota sitten vertasin vuoden 1948 kirjan sisältöön. Yllätyksekseni, vaikka maailma muuttuu, löysin paljon samaa - ehkä minullakin on vielä toivoa.

Kirja, Tehokkaampaan myyntiin, by Charles B. Roth vuodelta 1948. Alla ensin ChatGPT vastaus sitten perässä otsakkeita vuoden 1948 kirjasta.

ChatGPT: Tutustu asiakkaisiisi: Ymmärrä asiakkaidesi tarpeet, halut ja puutteet. Tämä auttaa sinua tarjoamaan heille oikeanlaisia ratkaisuja ja lisäämään heidän luottamustaan sinuun.

Vuodelta 1948: -miten on kohdeltava erityyppisiä asiakkaita - miten kyetään herättämään luottamusta ja saamaan asiakas tuntemaan itsensä vakuuttuneeksi – tutkikaa, mistä asiakkaanne pitävät ja mistä eivät

ChatGPT: Luovu luontevasti ja rehellisesti: Käytä aikaa luodaksesi luottamuksellinen suhde asiakkaisiisi ja tarjoa heille rehellisiä ja luontevia vastauksia heidän kysymyksiinsä.

vuodelta 1948: käyttäkää ihmisluonnetta hyväksenne saadaksenne myydyksi enemmän- diplomatian taito – saa asiakas tuntemaan itsensä pystyväksi – yhteys asiakkaisiin myös myyntikäyntien välillä.

ChatGPT: Tunnista ja korosta arvot: Kertoa asiakkaillesi, miksi sinun tuotteesi tai palvelusi ovat heidän tarpeitaan vastaavia ja miten ne parantavat heidän elämäänsä.

vuodelta 1948: tutkikaa keinoja, joilla voitte miellyttää jokaista asiakastanne – myynnin lisääminen kätkettyjen arvojen avulla.

ChatGPT: Käytä esimerkkejä ja tarinoita: Esimerkkien ja tarinoiden avulla voit tehdä tuotteesi tai palvelusi merkityksellisiksi asiakkaillesi ja auttaa heitä ymmärtämään niiden hyödyt.

vuodelta 1948: tarinat voivat auttaa kaupan syntymistä – auttakaa asiakas keksimään järkeenkäypiä syitä, niin myyntinne kasvaa – käyttäkää enemmän kertovaa myyntitapaa – jokainen myynti on varmistettava

ChatGPT: Kuuntele aktiivisesti: Kuuntele asiakkaidesi tarpeita ja puutteita huolellisesti ja reagoi niihin. Tämä auttaa luomaan luottamuksellisen suhteen ja parantamaan myyntituloksiasi.

vuodelta 1948: oppikaa kuuntelemaan toisen puhetta -  oppikaa tietämään, mistä asiakkaanne pitävät ja mistä eivät -oppikaa jokaisesta valituksesta

ChatGPT: Harjoittele ja kehitä taitojasi: Myynnin taitojen kehittäminen on jatkuva prosessi. Harjoittele myyntitekniikoita ja pysy ajan tasalla markkinoista ja kilpailutilanteesta.

vuodelta 1948:  joka päivä jonkin aikaa luovaan ajattelutyöhön – toimikaa niin, että kilpailija pitävät teiltä ostamisesta – hankkikaa enemmän tietoa kilpailjoittenne ja asiakkaittenne liikeasioista – tehkää jokaisesta asiakkaan luona käynnistä kannattava – markkinatutkimuksen merkitys



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Yli viisikymppinen – työelämän uhka vai mahdollisuus?

Millainen on hyvä asiakaskokemus?

Tampereen yliopiston JOKO -johtamiskoulutusohjelma tarjoaa paljon samassa paketissa