Kohti parempia tuloksia - tavoitteistaminen
Mitkä ovat tavoitteesi tälle koulutukselle tai tietylle
teemalle kysytään koulutuksen alkaessa. Olen usein miettinyt, käytämmekö
riittävästi aikaa tavoitteiden asettamiseen. Toisinaan liikkeelle lähdetään enemmänkin
yleisten tavoitteiden avulla, jotka toki ne ovat hyviä jo ohjaamaan oikeaan
suuntaa, muttei riittävästi kuitenkaan. Tai tavoitteet unohtuvat matkan aikana ja
niitä ei muisteta päivittää.
Pääsin pari viikkoa sitten taas aloittamaan oman osaamisen
ja itseni kehittämisen. Aloitin Tampereen Kesäyliopiston Psyykkinen valmentaja
25 op -ohjelman. Heti aluksi pääsimme testaamaan mm. kysymysten ja toiston
voimaa juuri tavoitteisiin liittyen. Aloitimme
koulutuksessamme pienellä haastattelulla kysyen, miksi lähdit mukaan tähän
koulutukseen. Oli ensimmäinen kierros ja vastaukset ainakin itsellä olivat tyyliä
halua oppia uutta, kehittyä, päivittää osaamista, jotka toki ovat ihan ok. Sitten
tuli toinen kierros ja sama kysymys ja vastauksissa alettiin jo mennä syvemmälle.
Kolmas kierros sama kysymys, muttei saanut sanoa enää jo kerrottuja syitä ja
vastaaminen alkoi vaatia enemmän miettimistä. Ja vielä kerran, yksi kierros. Kierros
kierrokselta huomasi, miten pääsi aina erilaisiin, konkreettisimpiin ja
syvempiin syihin. Entä vielä? – kysymys toi kerta kerralta lisää pohdintaa.
Aloittamani psyykkisen valmennusprosessin opintoni pohjautuvat
ratkaisukeskeisyyteen. Kirjassa Cauffman L. Ratkaisukeskeinen coaching, jonka
luin ennakkolukemistona, nostettiin ratkaisukeskeisyyden kolmeksi lähtökohdaksi
ensinnäkin se, ettei keskitytä ongelmiin, vaan kysytään, mikä sujuu. Ratkaisukeskeisyydessä
ei siis ole kyse siitä, että unohdetaan ongelmat tai niistä ei haluta puhua.
Liikkeelle lähdetään kyllä ongelmista, mutta ne käännetään tavoitteiksi. Toiseksi
ei takerruta menneisyyteen, vaan katsotaan tulevaisuuteen. Jutellaan siis mm.
mitä muutostoiveita on asian suhteen. Voidaan kysyä, miltä elämä näyttää, kun
ongelma on poissa, miltä tuntuu? Mitä myönteistä tulee tilalle, jos ongelma
poistuu. Kolmanneksi ollaan vakuuttuneita siitä, että valmennettavalla on
voimavaroja, joiden avulla hän löytää ratkaisun.
Tavoitteistaminen on muutoksen lähtökohtana. Ratkaisukeskeisessä
valmennuksessa pyritään kääntämään ongelmat tavoitteiksi. Ongelmakeskeisestä
puheesta siirrytään ratkaisukeskeiseen puhetapaan. Luotu tavoitetila ja
muutostoiveet kasvattavat toiveikkuutta ja myös edistymiset tulee huomattua
paremmin. Yhteistyölle on parempia edellytyksiä ja kehittämisideoitakin syntyy helpommin
kuin jos keskityttäisiin vain ongelmien vatvomiseen.
Tavoite on hyvä konkretisoida. Se on hyvä ja toimiva
silloin, jos se muotoillaan siten, että siinä kuvataan saavutettava, haluttu
toive ja suunta, minne päin halutaan edetä. Mitä tulee ongelman tilalle, kun se
poistuu. On myös hyvä kysyä, mistä huomaat, että olet edistynyt tavoitteesi
suhteen? Mitä ja millaisia merkkejä
löydät omasta muutoksestasi? Miten ongelman poistuminen muuttaa sinua? Mitä muutosta
muut sinussa huomaavat?
SMART -malli tuodaan usein esiin hyvän tavoitteen
rakentamisessa. Tavoitteet tulee olla selkeä, sitä tulee voida mitata, sen
tulee olla realistinen, saavutettavissa oleva ja aikaan sidottu. Tämä malli on alun
perin jo 1980-luvulta, mutta sitä on kehitelty vuosien varrella. Toinen
tavoitteiden yhteydessä esiin nouseva malli POTKE -malli (Engl. lyhenne PACER) Tavoitteen
tulee olla siis Positiivisesti muotoiltu. Omasta toiminnasta kiinni oleva tavoite.
Se on määritelty Täsmällisesti. Hyvä tavoite tulee olla myös Konkreettinen,
jonka voi aisti kaikilla aisteilla. Sen
tulee olla myös Ekologinen seurauksiltaan. Näihin olisi mielestäni vielä hyvä
lisätä, että tavoitetta tulee voida arvioida ja mitata sekä sen tulee olla
realistinen. Tärkeää on myös, että se motivoi asettajaansa. Tavoitteen tulee
olla siis motivoiva ja tätä motivaatiota tulee vahvistaa. Voi esittää kysymyksen,
mitä hyötyä on siitä, kun saavutat tämän tavoitteen ensinnäkin sinulle, entä
muille?
Omien vahvuuksien ja mahdollisuuksien tunnistaminen auttaa
matkalla kohti tavoitetta. On hyvä tuoda
esille, millaisia vahvuuksia itsessään tunnistaa tai joku muu näkee. Mitkä ovat
juuri sinun voimavarasi? Mitä taitoja ehkä olisi vielä hyvä kehittää ja toisaalta
nähdä myös pienetkin edistymiset, mitä on jo tehnyt matkalla kohti tavoitetta. Kaikkea
ei tarvitse tehdä kerralla. Pienetkin etenemiset ovat juhlan arvoisia. Mikä on
siis seuraava askeleesi kohti tavoitetta. Mitä ja millaisia lupauksia voit
tehdä itsellesi?
Toissa päivänä läheinen metsä näytti ihan keväiseltä, muttei
enää tänään. Mutta hei kevät se sieltä tulee kuitenkin ja ruohoa nähdään myös
muuallakin kuin vaasissa😊
Lähteet:
Psyykkinen valmentaja 25 op, luennot, monisteet ja
luentomuistiinpanot
Louis Caufman: Ratkaisukeskeinen coaching – opas myönteiseen
muutokseen, 2017.
https://tonyreiss.com/2013/11/11/coaching-for-well-formed-outcomes-pacer-beats-grow/
https://fi.wikipedia.org/wiki/SMART-kriteerit
Kommentit
Lähetä kommentti