Ihanaa päästä taas tapaamaan asiakkaita livenä!




Viime viikko oli täynnä monenlaisia tunteita työpaikan YT-neuvotteluiden iskettyä päälle maanantai-iltapäivänä. Seuraavana päivänä lähdin houstaamaan asiakasryhmäni kotimaan opintomatkaa Långviikiin ja Fiskarsiin. Mietinkin, että millä mielellä matkaan lähden, fiilikset olivat vähän sekavia. Yksi kollegoistani ennusti, kyllä into ja ilo nousee taas, kun näen asiakkaat.

Sain kokea makuelämyksiä niin Långviikissa kuin Fiskarsin Wärssy-ravintolassa, nähdä kauniita paikkoja, oppia ja kokea uutta, mikä kaikki oli itsellekin pientä luksusta puolentoista vuoden kotitoimistotyön jälkeen, mutta ennen kaikkea sain tavata mun asiakkaat, viimein livenä. Se oli parasta, ihan huippua! Heidän vuokseen nousin kukonlaulun aikaan, valmistelin ja varmistelin, jalkojakaan säästämättä (yli 10000 askelta päivässä sisätiloissa). Juonsin, kuvasin, tallensin ja kaiken tein hymyillen, aidosti. Samalla tajusin, että tässä on työni suola ja tässä olen hyvä. Minulla pysyvät käsissäni monet langat samaan aikaan, aistin asiakkaiden tarpeita ja tilanteita. Elän tilanteessa ja olen joustava, kun asiat ja tilanteet saattavat muuttua. Astun reippaasti tilanteeseen kuin tilanteeseen ja siirryn nopeasti tehtävästä toiseen tarpeen mukaan.

Olen luontaisesti puhelias ja sanavalmis, aina se ei ole toki hyvä ominaisuus, mutta kyllä siitä on useassa paikassa hyötyä. Nopeat reagoinnit ovat käyttökelpoisia ja asioilla on tapana järjestyä -asenne auttaa.

Puhuessani osallistujille opintointernaatin lopussa mainitsin, että koulutuksiimme kannattaa osallistua mm. siksi, että teemme tätä työtä sydämellä ja järjellä. Asiantuntijamme Yrjölän Mika kysyikin minulta siinä vähän teemaan liittyen, mitä tämä asiakaslupaukseni tarkoittaa. Kerroin, että jokainen ohjelman projektipäällikkö tekee työtä antaen kaikkensa, jotta osallistuja saisi parhaan oppimis- ja asiakaskokemuksen. Järki taas kuvastaa sitä, että hankimme parhaat asiantuntijat rakentamaan ja tuottamaan opetuksen sisältöä. Tämä ei varmastikaan ole virallinen slogan tai asiakaslupauksemme, mutta minä tunnen kollegani niin hyvin, että voin tämän sanoa ja minusta tässä tiivistyy homman ydin. Ja siksi me koulutuksen tarjoajana olemme varmasti se valinta, joka kannattaa. Uskon, että ohjelman vetäjällä on suuri rooli siinä, miten niin oppimis- tai asiakaskokemus rakentuu. Me teemme tätä työtä, jotta osallistujamme saavuttaisivat omat tavoitteensa. Me olemme asiakkaan ääni.

Oli upeaa huomata, kuinka asiakkaani tarttuivat ryhmätehtäväänsä, joka oli siis kehittää Långviikille tuote tai palvelu lanseeraussuunnitelmineen. Samalla huomasin, kuinka heistäkin oli mukavaa jutella muiden osallistujien kanssa ihan livenä. Lopussa kysyessäni mikä oli tässä opintointernaatissa parasta, esiin nousi mm. se,  että sai tavata kasvotusten toisia kurssilaisia. Jatkossa toivotaan myös mahdollisuutta opiskella lähiopetuksessa tai antaa mahdollisuus valita myös verkko-osallistuminen, jos tilanne vaatii sitä. Minäkin kyllä pidän siitä, että tapaan asiakkaat livenä. Se antaa kuitenkin niin paljon enemmän.

Mutta nyt otan mukaan parhaat opit ja kokemukset verkko-opetuksesta ja yhdistän sitä lähiopetukseen. Tulossa on siis jälleen uudistunut ja kehittynyt koulutusratkaisu osallistujien tarpeeseen.

Mikä sitten on pohjimmiltaan olennaista juuri omassa työssäni. Googlailin ja luin hieman mm. CSM:n työtä ja hyvän myyjän ominaisuuksia. Omassa työssä teen niin puhdasta myyntiä kuin myös tuen asiakasta kokonaisvaltaisesti hänen oppimismatkallaan. Myös asiakkaiden jälkihoito on tärkeää. Miten varmistan, että asiakkaallemme tuotetaan paras ratkaisu ja prosessi sujuu.

Kommunikointi on tärkeää. Pitää osata tuottaa ja tulkita tietoa. Pitää osata puhua asiakkaan kielellä. Coaching -taitoja voi mainiosti käyttää juuri asiakastyössä. Coaching -prosessissa aktiivinen kuuntelu on erityisen tärkeää. Siinä erityisen hieno hetki on, kun huomaa kuinka coachattavan päässä syttyy lamppu.

Kuuntelemalla asiakasta ja olemalla kiinnostunut juuri hänestä ja hänen tarpeistaan ymmärrät häntä paremmin ja saat arvokasta tietoa. Tärkeää on aito halu auttaa asiakasta onnistumaan. Täytyy rakentaa luottamusta, jonka saavuttaa parhaiten olemalla aito ja avoin. Uskalla olla myös persoonallinen. Asiakastyössä täytyy pitää ihmisistä ja aidosti olla kiinnostunut heistä ja heidän tarpeistaan. Empatia-kyky on myös olennainen ominaisuus. Positiivinen asenne auttaa asiakastyössä, niin myynnissä kuin asiakaskokemuksen rakentamisessa.

Asiakastyö vaatii kuitenkin myös järjestelmällisyyttä ja itsevarmuutta tehdä ratkaisuja. Ennakoimalla saa monen tilanteen paremmin hallintaan. Koska aika on rajallista, niin priorisointi ja hyvä ajankäyttösuunnittelu auttaa.

Omien tuotteiden tuntemus on tärkeää. Kehitä myös omaa osaamistasi – jatkuva oppiminen on tärkeää. Mieti, mihin kannattaa panostaa ja miten.  Tässä työssä pitää olla kykyä strategiseen ajatteluun ja tiedon analysointiin. Toimintaympäristöä tulee seurata aktiivisesti.

Työssä kuin työssä tulee arvostaa muita ja muistaa, että vahingoista viisastuu ja niistä oppii. Moka on mahdollisuus!

Mahdollistavaa viikkoa kaikille!

Lähteita mm.

https://www.resourcefulselling.com/skills-customer-success/

https://www.saleshacker.com/customer-success-job/

https://www.city.fi/ilmiot/11+hyvan+myyjan+ominaisuutta+ja+mita+apua+niista+on+meille+jokaiselle/7732



 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Yli viisikymppinen – työelämän uhka vai mahdollisuus?

Millainen on hyvä asiakaskokemus?

Tampereen yliopiston JOKO -johtamiskoulutusohjelma tarjoaa paljon samassa paketissa