Johtamiskoulutusta soveltamalla oppien

 


Tänään lauantaiaamuna maistelin Fiskarsin kahveeta mutteripannusta, tummaa, aromikasta ja siinä maistui Fiskarsin värikäs ja pitkä historia. Palasin samalla kuluneen viikon iloisiin asioihin. Pääsin vihdoin tapaamaan kasvotusten asiakkaitani eli JOKO-ryhmääni, joka aloitti ohjelman vuoden 2020 huhtikuussa. Osan olin toki tavannut muutaman kerran viime syksynä, mutta pääosin olimme olleet verkkoyhteyksissä korona -rajoituksen vuoksi. Ulkomaan opintomatkamme oli siirtynyt ensin keväältä syksyyn ja lopulta päätimme, että tämä syyskuukin tulee liian aikaisin koronan suhteen, joten vaihdamme kohteeksi kotimaan. Valitsimme kohteeksi Långviikin kokous- ja kylpylä hotellin Kirkkonummella. Teemana meillä oli markkinointi ja brändit sekä erityisesti uuden tuotteen lanseeraus.


Opintointernaattia suunniteltiin huolella ja tavoitteena oli tehdä siitä parempi kokemus kuin mitä ulkomaan opintomatka olisi ollut. Tavoite oli kova, koska opintomatkamme on ollut korkeatasoinen ja kovin pidetty.


Päädyin siihen, että teemme osallistujille Diili-tyyppisen kilpailun. Tarkoituksena tässä oli tuoda markkinoinnin teoriaa ja samalla siis soveltaa sitä itse ihan käytännössä case-yritykseen. Ja tietenkin samalla pääsi tutustumaan toisiin kurssilaisiin. Minusta juuri Diili-tyyppinen kilpailu toimi tässä ja palveli hyvin tarkoitusta. Ilokseni sain tähän mukaan case-yritykseksi Långviikin, jolle siis osallistujamme toteuttivat uuden tuotteen tai palvelun lanseeraussuunnitelmineen. Tämä oli luontevaa, koska itse olimme asiakkaina tässä organisaatiossa ja katsoimme asiaa myös asiakkaan silmin. Lisäksi onnistumisen perustana oli myös se, että sain meiltä Tampereen yliopistolta mukaan osaavat asiantuntijat, yliopiston lehtorin, KTT Mika Yrjölän sekä tohtoriopiskelija Harri Hokkasen, jotka molemmat toivat mukaan oman asiantuntijuutensa ja innostuneisuutensa.  Saimme myös Långviikin toimitusjohtajan ja markkinointivastaavan alustuksen, mikä oli erittäin hienoa ja antoi hyvää pohjaa tehtävälle.


 Aikaa tehtävälle oli suhteellisen vähän, koska kaksi ja puolipäiväiseen ohjelmaamme sisältyi myös vierailu Fiskarsiin. Meidän JOKO-osallistujat ovat aivan mahtavia, niin osaajia kuin myös heittäytyjiä jopa epämukavuusalueelle. Syntyi huikeita tuloksia ja ne pitchattiin lopuksi niin Långviikin johdolle kuin tehtävää johtaneille asiantuntijoille. Tulokset hämmästyttivät case-organisaatio Långviikin edustajia. Miten on mahdollista, että näin pienessä ajassa voidaan vieraasta organisaatiosta luoda näin huikeita visioita.


No minä arvasin, että meidän jokolaisemme kyllä pystyvät tähän. Kuulin, että he olivat mm. haastatelleet henkilökuntaa, pyytäneet nähdä paikkoja enemmän ja kuulleet vielä historiaa ja kokemuksia. Tuloksena siis toteuttamiskelpoisia ehdotuksia ja useasta näkökulmasta huomioiden case-organisaation toiveet ja tarpeet. Näimme myös huikean videon, jonka yksi ryhmä oli valmistellut lisänä pitchaukseen. 


Parasta oli kuitenkin se, että osallistujat olivat tyytyväisiä. Kun tavoitteena oli tehdä tästä reissusta parempi kuin ulkomaanopintomatka olisi ollut, niin näin taisi käydä. Asiakaskommentteina mm. seuraavaa: ’’mietin, että kumpi olikaan parempi: kuunnella asiantuntijapuheenvuoroja ja tehdä yritysvierailuja ulkomailla vai tehdä tämä diili-tyyppinen tehtävä, ideoida ja toteuttaa ryhmässä oikealle organisaatiolle uusi palvelu ja lanseeraussuunnitelma ja vielä tutustua kotimaan yritystoimintaan ja kulttuuriin, minulla alkoi heti pyöriä päässäni ajatus, miten rakennan oman pitchauspuheeni omaan organisaatioon ja tarpeeseen liittyen’’


Tiimissäni oli siis mahtavat asiakkaat, huikeat kouluttajat ja toimivat puitteet – mitä muuta voi toivoa. Ja ennen kaikkea sain taas tuntea sen, mikä saa minut syttymään – asiakkaat!


Mikäli haluat itse päästä mukaan mahtaviin JOKO-kokemuksiin ja oppeihin, niin vielä ehtii hakea mukaan, tutustu täällä JOKO-ohjelmaan. Tai vinkkaa kaverille. Toivotan lämpimästi tervetulleeksi ja kerron mielelläni lisää!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Yli viisikymppinen – työelämän uhka vai mahdollisuus?

Millainen on hyvä asiakaskokemus?

Tampereen yliopiston JOKO -johtamiskoulutusohjelma tarjoaa paljon samassa paketissa