Mikä työssä motivoi?
Harvoin, ainakin itselle tulee mieleen tarkastella, mikä oikeastaan siinä omassa työssä motivoi. Kiire on suorittaa ja uomakipittää, kun filosofi Esa Saarinen joskus aikoinaan luennoissaan termin toi esille.
Työssäni olen mm. coachannut henkilöitä, jotka ovat urallaan joutuneet ns.between jobs, ja heillä on uusi tilanne miettiä uraa uusiksi. Siis pakko ja samalla herkullinen tilaisuus. Silloin on usein se tilanne, jossa nousee esiin ne asiat, joita oikeasti haluaisi tehdä ja joihin tuntee paloa. Tietenkään aina ei tarvitse joka asiasssa työssä tuntea suurta intohimoa, vaan joskus on vain tehtävä vähän tylsempiäkin hommia. Ja toki realiteetit tuovat reunaehtoja, mutta uutta suuntaa voi ottaa ja rakentaa.
Vaikka työtä ei vaihtaisikaan, niin aina voi kehittää omaa työtään ja erityisesti omaan asennettaan. Se mistä unelmoimme, avaa meille mahdollisuuksia nähdä, mitä uutta unelmista ja toiveista voisi soveltaa nykyhetkeen.
Kehityskeskustelut ovat työssä tärkeässä roolissa tukemassa työntekijän kehittymistä. Niissä tulisi olla tilaisuus keskustella juuri omasta kehittymisestä ja siitä, mikä motivoi. Työn positiivisessa imussa oleva työntekijä on tärkeä resurssi työnantajalle ja innostaa myös muita työyhteisössä. Usein kuitenkin kerran vuodessa on liian harvoin tukemaan kehittämistä, vaan niille tulisi kehittää oma järjestelmänsä. Kehittymistä ruokkii kannustava esimies ja mahdollistava organisaatio.
Mikä minua sitten motivoi työssäni - Se ensinnäkin, että voin kehittää jotakin uutta, kokeilla ja testata - opin itsekin mielelläni. Se tunne, kun huomaa, että osaa ja asia ratkaistu! Tykkään haasteista - ne saavat minut syttymään. Näen haasteet mahdollisuuksina kehittyä ja oppia.
Sitten tietenkin asiakaskohtaamiset ja se, että voin auttaa heitä kehittämään omaa osaamistaan. Kehittämistehtävien ohjaaminen, kun toimialarajaa ei ole ja aiheet vaihtelevat paljonkin - syventyminen kehittämiskohteeseen, coachaten auttaa asiakasta saamaan paras kokonaisuus. Coachaus tai Thomas-analyysien purku asiakkaalle avaa asiakkaan ajatuksia ja maailmaa, mutta myös omaa. Huomaan innostuvani face to face -keskusteluista, myös myynnistä, siinähän haetaan asiakkaalle parasta ratkaisua. Toki ihan tavallinen koulutuspäivän organisointi, erityisesti nyt hybridiaikana, miten autan kokonaisuuden toimimaan niin, että asiantuntijapuheenvuorot toimivat niin livenä kuin verkossa.
Opintomatkat - niitä on myös mielenkiintoista järjestää ja vetää - uusia tilanteita, uusia ja vanhoja kohtaamisia, kokemuksia. Myös numerot saavat minut innostumaan välillä. Excel se on mainio kaveri ja niin näppärä - suunnittelen mielelläni budjettia ja seuraan niitä.
Niin, innostun ja motivoidun monista asioista, eikä tässä siis kaikki todellakaan - se ei yllätä minua. Joskus täytyy vähän säädellä tuota innostusta. Yleisesti todeten siis motivoidun haasteista/tavoitteista, mahdollisuuksista, vaihtelusta, itsenäisyydestä, vallasta ja vastuusta, työn arvostuksesta, oikeudenmukaisesta organisaatiosta jne.
Mitkä asiat motivoivat sinua työssäsi ja miten voit tuoda näitä elementtejä enemmän omaan tehtävääsi? Tehdään tästä hyvä työpäivä!
Kommentit
Lähetä kommentti